#1 2011-03-16 09:06:38

chudy_1989

Moderator

Zarejestrowany: 2011-03-08
Posty: 52
Punktów :   

Spojler

Spojler (od angielskiego spoil - psuć) - w motoryzacji tak są określane wszelkie dodatkowe owiewki, odchylacze opływu, skrzydła nadwozia pojazdu drogowego, mające polepszyć jego własności aerodynamiczne, zmniejszające opór, ustateczniające lub zwiększające nacisk kół na jezdnię, ale także bywające często tylko elementami stylizacji nadwozia. Z punktu widzenia semantyki poprawne jest jednak używanie tu określenia spojler tylko w odniesieniu do elementów powodujących oderwanie opływu na tylnej krawędzi dachu lub w pobliżu, co psuje opływ, stabilizuje miejsce jego oderwania, zmniejsza siłę wynikającą z podciśnienia w tym rejonie i zwiększa w ten sposób siłę docisku kół. Natomiast odsunięte od nadwozia profilowane płaty, ustawione pod odpowiednim kątem natarcia i wytwarzające siłę nośną skierowaną w dół (typowy przykład to bolidy F1) nie powinny być nazywane "spojlerami", ale "skrzydłami".

Wśród tak nazywanych spojlerów wyróżniamy, dla samochodów osobowych:

    * skrzydło profilowane — z regulowanym profilem i kątem nachylenia wektora docisku,
    * skrzydło stałe — tzw. „lotka” charakteryzuje się małymi oporami przy niskich prędkościach, ale brak regulacji kąta docisku,
    * skrzydło przednie — stosowane w samochodach wyścigowych, aby wywołać docisk przedniej osi do powierzchni drogi, rzadko stosowany w seryjnych samochodach.

http://i56.tinypic.com/mkhyco.jpg

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.pm-gaming.pun.pl www.imwimiipagh.pun.pl www.troja59.pun.pl www.wielun.pun.pl www.odrodzeni-cabal.pun.pl